אני מפתח מערכת וכותב על זה תוך כדי

אני בעיצומה של בניית מערכת ללקוח. למעשה די בתחילתה. אני אתאר פה מדי פעם רשמים מהחוויה של תכנות ובניית אתר בפעולה. נעים מאוד אני איתי גולדמן ואני מתכנת פרילנסר. קיבלתי על עצמי פרויקט לפיתוח. ואני הולך על זה בכל הכוח. מחר.

שלב 1 – מעיצוב ל- HTML

בשעה טובה קיבלנו את העיצוב של כל העמודים מהמעצב ועכשיו אנחנו ממירים אותם ל- HTML. בחרתי ללכת על בסיס Bootstrap 4 כי זו אחת מהמערכות הנפוצות לבניית אתרים רספונסיביים, אבל בתכלס זה יותר בשביל הביטחון. קשה להתחיל עם דף ריק, אז מתחילים ממשהו. אבל אין ספק שכמות הקסטומיזציות שנעשות ממש כמעט ומייתרת את ה- Bootstrap עצמו, אבל טוב שיש פיגומים כשבונים בניין. בכל אופן, הולך טוב תודה ששאלתם. כבר עשיתי את העמוד הראשי וכמה צדדיים. לדעתי זה הרוב (כלומר 30%) אבל אחרי זה אני עושה עוד כמה מעברים בשביל לשייף את הפינות. נראה פצצה והקרדיט למעצב.

כמה שזה כיף לראות את האתר מתהווה – והצד הגרפי תמיד בעל חשיבות מרובה – אני כבר מחכה להיות בשלב שאחרי העיצוב ולהתחיל להכניס קצת תכנות לעניינים. אמת יש יתרון בלכתוב HTML ו- CSS כי זה קצת טכני ולא ממש דורש חשיבה לעומק כמו תכנות. כל עוד המוח עובד על הילוך שני אני מנצל את הזמן לספוג את אווירת הפרויקט. מדי פעם צצות מחשבות בקשר לצד התכנותי שטרם נכתב. חלק מהדברים נסגרים תוך כדי וזה לא אידאלי. אבל סתם אני מלחיץ עצמי. כשנגיע לגשר נעבור אותו.

געגועים ל- JavaScript

הצילו. אני כבר רואה תכונות CSS בכל מקום. אבל יש שכר לעבודתי: סיימתי את כל העמודים. כמעט. אני כל פעם אומר את זה אבל עוד מעט נגיע ליעד. איך זה יכול להיות שסיימתי את כל העמודים ועדיין הסוף רחוק? אני עוד אצטרך לעבור על זה עוד פעם לתקן ולשפץ דברים ששכחתי כביכול אבל לא שכחתי, רק עשיתי את הרוב המשמעותי לפני שאני עושה את הפרטים הקטנים שלוקחים זמן. מה שכן אני חייב להתאוורר קצת עם JavaScript. אני אוסיף קצת פונקציונליות של צד לקוח, כמו טאבים, חלונות קופצים, טפסים. כן. זה מה שאני אעשה עכשיו.

בחירת מערכת תשתית

בזמן שאני עובד על ה JavaScript שמתי לב שהגענו לשלב שבו לנהל 15 עמודים של HTML מתחיל לרמוז לנו שאולי כדאי לעבור ל- PHP. להתחיל לבנות את צד השרת – ולו רק כדי לעזור לתהליך העבודה עצמו. לא נשכח, אנחנו עדיין בשלב ה- CSS ולא כדאי להמשיך לעומק עם צד השרת כי אח"כ יהיה יותר מסורבל לשנות דברים בעיצוב. אבל כן הגיע הזמן לקבל החלטה בנוגע לתשתית. ההתלבטות היא בין וורדפרס שלא נחוץ כאן, לבין מערכת הבית שלנו Generic שמשמשת אותנו בהצלחה בפרויקטים אחרים. אני פשוט אבחר במערכת שנותנת לי יותר דברים מוכנים וזו דווקא מערכת הבית שלנו. אז הבחירה נעשתה וזה שלב מעניין – לתפור את התבנית העיצובית ל- Generic.

בחירת מערכת תשתית 2

במחשבה שנייה, הלכתי על וורדפרס. זו הייתה דילמה לא פשוטה ובסוף הלכתי על מה שלכאורה יהיה טובת הלקוח.

אם אין דילמה, אז אין דילמה. אבל אם יש דילמה זה סימן שלא ידוע מה עדיף. זה 50%-50% בקירוב ולכן אפשר לבחור בהטלת מטבע. מסקנה: אין דילמה.

– אני

Generic יתרונה במערכות Single Page Application ואילו כאן יש הרבה עמודים ותוכן. אני לא מצטער: המרת ה HTML-ים לתבנית וורדפרס ואתר פעיל לקח לי כמה שעות בלבד. אגב Generic בנויה באופן מודולרי כך שכל מה שעובד שם אני יכול להעביר לוורדפרס אז זה win win.

פיתוח מערכת משתמשים

עכשיו אנחנו באמת מתחילים לתכנת. העיצוב טרם אושר וכנראה יחולו שינויים לכן אני מתקדם עם התכנות של מערכת המשתמשים. כל כך מתקדם שזה הושלם. ועכשיו אפשר להיכנס , להירשם, לשכוח סיסמא ולהיזכר וכדומה. נותר רק להוסיף אפשרות לשלם. לא נורא יום יומיים עבודה. ואז רק נשארה הלוגיקה של המערכת עצמה. כמה הקדמות עד שמגיעים לקטע הכי מעניין. אגב, אני אחרי שבוע ימים עד שלב זה.

התקדמות בכמה חזיתות

הכינותי את התשתית ואני יודע מה נותר לעשות כדי לחבר את מנוע הסליקה למערכת. בוצעו עוד כל מני דברים שמשלימים את מערכת המשתמשים ומעשירים אותה באפשרות לרכוש מוצר או שרות כלשהו. כמובן זה גורם לכל משתמש שיהיה לו דשבורד מסויים או עגלת קניות אבל זה גם בוצע. למעשה, ברגע שאני מסיים עם הפרטים הטכניים בשביל ה API של הסליקה – או אז אני בעצם משלים פה בסיס יפה ומשאיר לי רק את ה- Business Logic = האלגוריתם הראשי מאחורי המערכת. אה כן ובסוף גם קצת אקסלים ו- PDF-ים אתם יודעים, חייבים את זה בכל פרויקט. כשאני אומר בסיס יפה אני מתכוון שזה משהו די כללי לכל פרויקט (מערכת משתמשים ומערכת קנייה) אז זה שלב טוב לעשות "שמור" ולהשתמש בזה בפרויקטים אחרים.

בום!

כמו שאמרנו בסעיף הקודם, התקדמות בכמה חזיתות ומפה לשם מסתבר שביצעתי את כל ה FLOW של המשתמש באתר, ואני מתכוון כל ה FLOW. מה שנשאר זה רק לבצע כמה שליפות של מידע בשביל הפעולות שמבוצעות. אה שיט. נזכרתי שיש לי עוד משהו לעשות קצת עם אקסלים – ו- PDF, אבל זה בקטנה. לא ניתן לזה להעיב על ההצלחות. כמובן, הכל כפוף לחוות הדעת של הלקוח ובוודאי יהיו ריג'קטים. אבל מי כבר זוכר שסבלנו את כל ה- CSS כדי להגיע לכאן. כמעט שיש משהו להציג ללקוח שעובד לשם שינוי. רק נקווה שלא יהיו לו *הרבה* הערות על העיצוב. מבחינת זמנים – בסדר גמור, עברו כבר שבוע-שבועיים לא יותר מאז ההתחלה.

הפסקה

עכשיו אני מחכה לפידבקים מהלקוח. ושיביא קצת מידע. כן כן, השגתי אותו 🙂 כמו כן חיברתי כבר את מנוע הסליקה.

המשך יבוא…