10 הטעויות הגדולות שמתכנתים עושים

אין חכם כבעל ניסיון בתכנות, אבל בדרך לשם יש כאלה שעושים הרבה טעויות. הבה ונעבור על החומר שהעתקתי ממאמר אחר בנושא באנגלית.

1. כתיבה ללא תיכנון מוקדם

צריך לתכנן לפני שכותבים. לא כמו שאני עשיתי בעת כתיבת המאמר הזה. אבל מצד שני, זו לא תוכנית מחשב.

2. תיכנון מוקדם רב מדי

בסופו של דבר צריך להתגבר על אימת הדף הריק, ולהתחיל את זה. חלק מהעניין פה הוא ספונטניות תוך כדי תנועה.

3. המעטה בערך של קוד איכותי

גם אם הלקוח לא תמיד יודע מה הולך מתחת למכסה המנוע, וגם אם כתיבה של קוד איכותי היא לא כמו שירבוט מהיר, הרי שבטווח הרחוק זה משתלם.

4. קפיצה על הפתרון הראשון שעובד

במקרה אצלנו הפתרון הראשון הוא גם הנכון, אבל זה לאחר שנים של ניסיון. וגם במקרה כזה, תמיד כדאי לסקור עוד אפשרויות שלא חשבנו עליהן.

5. לא לבדוק בגוגל

יש אנשים כאלה בכלל? לבדוק בגוגל זה 99% מהעניין, אבל כמובן שזה לא תהליך אוטומטי אלא בגלל שיש גבול לזיכרון האנושי. בהערת ביניים, אני חייב לציין שזה די מדהים, אבל אם מנסחים נכון את השאלה אז התוצאה הראשונה של גוגל היא הפתרון הנכון כמעט תמיד. גוגל גם עוזר לך לנסח את השאלה כשהוא מביא לך את ההצעות. אז למה זה לא תהליך אוטומטי? כי גוגל טוב לשאלות ספציפיות ואילו פרויקט תוכנה בנוי מסך החלקים ולזה לא ניתן לעשות העתק הדבק.

6. לוותר מהר מדי

האמת, ב-20 שנות ומעלה של תכנות מקצועי, ניתן לספור על אצבע אחת את מספר הפעמים שלא מצאנו פתרון לבעיה תכנותית. יחד עם זאת, תמיד טוב להתייעץ עם מישהו ולו רק בגלל העובדה שניסוח הבעיה עוזר למציאת הפתרון. הרבה פעמים הצלחנו לפתור בעיה ברגע שרצינו לבקש עזרה, אז אל תהססו לדבר על זה.

7. לא לעשות ארגון מחדש תוך כדי תנועה

בשפה המקצועית קוראים לזה re-factoring או לעשות encapsulation ויש עוד הרבה מילים. הכוונה היא שמדי פעם צריך לעצור את תהליך הבנייה ע"מ לחזק את היסודות ובעצם את כל הבנייה. המטרה היא ברורה: להישאר בשליטה על העניינים ולגרום לקוד שכתבנו להיות קריא.

כתוב קוד תמיד כאילו הבחור שבסופו של דבר יתחזק את הקוד שלך הוא פסיכופת אלים שיודע איפה אתה גר.

— John Woods

8. לגעת במשהו שעובד

גם אם זה משהו שאתה כתבת, אבל החוק נוגע בעיקר לקוד שכתבו אחרים מכיוון שכלל הנסיבות שגרמו לדבר להיכתב לא בהכרח ידועות לך. וגם יש סיכוי שהוא היה מתכנת טוב.

9. לשאול כל דבר את המתכנת שיושב לידך

איך תלמד אם לא תפתור דברים לבד? כמו שהמורה שלנו בבית ספר הייתה אומרת: מי שמרמה – מרמה את עצמו. אוי זה היה נורא לכתוב את זה.

10. לקרוא משהו, לעשות tutorial ולחשוב שאתה יודע את זה

אם לא יישמת את זה בפועל, אפשר לומר שהלימוד שלך הוא שטחי ביותר ורוב הסיכויים הוא שתשכח את המעט שכבר למדת. התנסות וכתיבה הינה הדרך הבטוחה והיחידה ללמוד משהו חדש.

לסיכום: כולנו עושים טעויות, החכמה היא ללמוד מהן. לזה אפשר וכדאי להוסיף, שעם קצת מחשבה אפשר להימנע מרוב הטעויות התכנות הנפוצות.