איזו שפת צד שרת כדאי ללמוד ב- 2022?

השרת משמש לביצוע פעולות כבדות ומשמעותיות, להבדיל ממחשב המשתמש ודפדפנו שנועדו להצגת הנתונים. בין פעולותיו גישה לבסיס נתונים ו/או לשרתים אחרים. בנוגע לשפה המועדפת לתכנות צד השרת, יש שתי אפשרויות עיקריות. PHP הישן והטוב, או Node JS החדש והמבטיח. לא שכחנו את מיקרוסופט, פשוט הם לא מספיק פופולריים בנושא השרתים.

מצד אחד, PHP

שפה ותיקה ומטבע הדברים עשירה במשתמשים, תוכנות ודוגמאות. שתי השפות הינן קוד פתוח ולכן זה לא השיקול העיקרי. PHP סללה את הדרך שנים רבות לפני.

PHP היא שפה יציבה לאור העובדה שהיא ותיקה. יחד עם זאת, מבחינת טרנדים אני מאמין שהיא בדעיכה מסוימת לעומת Node.

PHP הינה שפה סינכרונית ואילו Node JS פועלת בצורה אסינכרונית. אבל זה לאו דווקא חסרון ויתרון אלא התאמה לדרישות הפרויקט. בכל מקרה, בצירוף של כמה שרתים ניתן להתגבר על כל חסרון כזה או אחר.

Node JS, מצד שני

הינה השחקן החדש יחסית אבל מסוגלת לכל דבר אשר PHP יכולה. היתרון הוא המודרניות בכל זאת עברו כמה עשורים וכן נעשה שימוש באותה שפה בדיוק אשר נעשה בה שימוש בדפדפן. (צד לקוח לעומת צד שרת). זה לכאורה יתרון אבל למתכנת המתחיל זה יכול להיות מבלבל.

Node JS תומכת בטכנולוגית Web Sockets שמאפשרת תקשורת בזמן אמת בין צד הלקוח לשרת. זה ממש מגניב ואולי הסיבה הפרקטית המשמעותית ביותר לבחירה ב Node JS אם אכן יש צורך בטכנולוגיה הזו.

שורה תחתונה לתכנות צד השרת

אנחנו פתרנו את הדילמה בכך שלמדנו את שתי השפות. למתכנת המתחיל היינו ממליצים דווקא ללמוד PHP שמבחינה מתודית שונה מה JavaScript אבל לא יותר מדי. זה יוצר הבחנה ברורה יותר בין שני הקצוות של האינטרנט. למי שכבר טבל רגליו בתכנות WEB הרי שלדעתנו כדאי ללמוד Node JS שהיא כאן כדי להישאר.